Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Позачергові вибори народних депутатів України 2014
Виборчі права громадян належать до найважливіших прав і свобод, гарантованих державою.
Ці права громадян закріплені статтею 38 Конституції України, в якій зокрема сказано, що громадяни України мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Стаття 55 Конституції України говорить, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Відповідно до Указу Президента України від 27.08.2014 № 690/2014 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» та Постанов Верховної Ради України від 17 червня 2014 року №№ 1336-VІІ – 1501-VІІ, 26 жовтня 2014 року відбудуться позачергові вибори до Верховної Ради України та позачергові вибори сільських, селищних, міських голів у населених пунктах визначених цими Постановами.
Основу правового регулювання підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 2014 року становлять Закон України «Про Центральну виборчу комісію», Закон України «Про Державний реєстр виборців», Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», а також спеціальне виборче законодавство, а саме: Закон України «Про вибори народних депутатів України», інші закони та прийняті відповідно до них акти законодавства.
Частина 9 статті 108 Закону України «Про вибори народних депутатів України» передбачає, що рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Порядок і підстави звернення громадян до судів при реалізації ними виборчих прав, а також порядок розгляду судами таких категорій справ, територіальна та предметна підсудність справ регулюються Главою 6 КАС України .
Особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців встановлені статтею 173 КАС України. Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Однією з умов для реалізації громадянином України, який має право голосу на виборах, свого виборчого права є наявність місця реєстрації, залежно від якого визначається виборча адреса.
Згідно зі статтею 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» виборчою адресою виборця є адреса його житла або місця перебування виборця чи інша адреса, що замінює адресу житла виборця, яка є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці. Виборча адреса виборця визначається за зареєстрованим місцем проживання та адресою житла виборця відповідно до Закону про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні.
Виборча адреса виборця, який не має зареєстрованого місця проживання, визначається за погодженням із центром обліку, який відповідно до закону веде облік бездомних осіб, або соціальною службою, у складі якої утворено структурний підрозділ для ведення обліку бездомних осіб, або органом ведення Реєстру за мотивованим зверненням виборця (частина третя статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців»).
Отже, якщо особа не має зареєстрованого місця проживання і звертається до суду з позовною заявою про включення її до списку виборців, суду необхідно мати документальне підтвердження того, що ця особа перебуває на обліку в центрі обліку бездомних громадян або у соціальній службі, що веде облік таких осіб, або відповідну інформацію з органу ведення Реєстру про мотивоване звернення виборця щодо визначення його виборчої адреси.
Відповідно до вимог статті 7 Закону України «Про Державний реєстр виборців» за мотивованим зверненням виборця, який має право голосу на відповідних виборах чи референдумі, орган ведення Реєстру може тимчасово (на період їх проведення) змінити виборцю місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси. Таке звернення подається до органу ведення Реєстру за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за п’ять днів до дня голосування на відповідних виборах чи референдумі. Тимчасова зміна місця голосування виборця (виборчої дільниці) підтверджується посвідченням за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, яке видається виборцю.
Таким чином під час позачергових виборів народних депутатів України останнім днем подачі заяви про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси до органу ведення Державного реєстру виборців є 20 жовтня 2014 року включно.
Заява про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси подається виборцем, який проживає в Україні та перебуватиме в день виборів народних депутатів України за її межами, органу ведення Державного реєстру виборців за своєю виборчою адресою або органу ведення Державного реєстру виборців у Міністерстві закордонних справ Українине пізніш як за п’ять днів до дня голосування, тобто до 20 жовтня 2014 року включно. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни виборчої адреси (довідка про відрядження, довідка з місця навчання, проїзні документи тощо). Тимчасова зміна місця голосування без зміни виборчої адреси забезпечує включення виборця до списку виборців одноразово – на день голосування (на конкретну дату).
Звертаємо увагу, що адреса місця роботи позивачів не є їх виборчою адресою, за якою позивачі без дотримання процедури тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси або процедури зміни виборчої адреси можуть бути включені до списку виборців відповідної звичайної виборчої дільниці. Разом із цим місце роботи виборця є доказом для обґрунтування зміни місця голосування такого виборця.
Крім того відповідно до статті 40 Закону України «Про вибори народних депутатів України» до 20 жовитня 2014 року виборець може звернутися до дільничної виборчої комісії звичайної виборчої дільниці або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців з заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Після внесення змін до виборчого законодавства виборці більше не можуть бути внесені до списків виборців у день голосування.
Позовну заяву про уточнення списку виборців може бути подано не пізніше як за два дні до дня голосування (частина третя статті 173 КАС України). Адміністративні справи цієї категорії спорів суд вирішує у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування – невідкладно (частина четверта статті 173 КАС Украї.
У зв’язку з цим під час позачергових виборів народних депутатів України останнім днем подачі позовних заяв про уточнення списку виборців є 23 жовтня 2014 року до 24 години. Відповідно суд повинен розглянути такі справи не пізніше 23 жовтня 2014 року включно.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору (частина третя статті 173 КАС України). Згідно з пунктом 14 статті 5 Закону України «Про судовий збір» звільняються від сплати судового збору також позивачі за подання позовів про уточнення списку виборців.
Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Згідно ст.ст. 172, 174, 175 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій має виборець, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Крім того, передбачаються певні особливості в провадженні справ, пов’язаних з виборчим процесом народних депутатів.
Виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити:
- рішення, дію чи бездіяльність виборчої комісії, членів цих комісій, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто (ч.2 ст.172 КАС України);
- рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, за винятком рішень, дій чи бездіяльності, що визначені частинами 3 та 4 статті 172, оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії (ч.5 ст.172 КАС України);
- рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто ( ст.. 174 КАС України);
- дії чи бездіяльність суб'єктів, кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори чи референдум, якщо ці дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто ( ст.175 КАС України).
Позовну заяву може бути подано до суду у строк, встановлений частинами 6-8 статті 172 цього Кодексу а саме:
- позовні заяви може бути подано до суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч.6 ст.172 КАС України) ;
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування , може бути подано до суду у строк, встановлений частиною шостою цієї ж статті (в п’ятиденний строк), але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування (ч.7 ст.172 КАС України);
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування , під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч.8 ст.172 КАС України).
Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду (ч.12 ст.172 КАС України).
Статтею 177 КАС України передбачено, що судові рішення, ухвалені за наслідками розгляду виборчих справ, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Южноукраїнський міський суд Миколаївської області, виконуючи вимоги статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» організовує свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у встановлені строки та спосіб.
Отже, дотримання всіма учасниками виборчого процесу вимог чинного законодавства, неупереджене вирішення виборчих спорів стане гарантом ефективного проведення позачергових виборів народних депутатів України.
Керівник апарату Южноукраїнського міського суду Віник А.В.