flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

 

Затверджено

наказом голови

Южноукраїнського міського суду

Миколаївської області

від 26.04.2021 №14-од

 

КОМУНІКАЦІЙНА СТРАТЕГІЯ

Южноукраїнського міського суду Миколаївської області

на 2021 -2025 роки

Передумови

 

І. Аналіз ситуації, мета комунікації

Судова система забезпечує захист прав, свобод і законних інтересів суспільства. Але відсутність об'єктивної та повної інформації про роботу суддів і судів, про проблеми в їх діяльності, особливості судових процесів, про розвиток та позитивні зрушення в роботі, зумовлюють поширення невдоволеності і критики рішень, роботи судів, переконаності громадян у несправедливості і корумпованості судової влади. Формування такої суспільної думки відбувається через постійну дискредитацію суддівського корпусу представниками інших гілок влади та через необізнаність громадян у сфері права.

На сучасному етапі розвитку суспільства дедалі помітнішу та значну роль в формуванні правосвідомості громадян відіграють засоби масової інформації, оскільки саме через них відбувається інформування громадськості. Саме тому важливим є питання оптимальної та продуктивної взаємодії суду та ЗМІ.

Комунікаційна стратегія Южноукраїнського міського суду Миколаївської області включає в себе сукупність комунікативних засобів, методів, прийомів і технік покликаних надати об’єктивну інформацію про діяльність суду і суддів, налагодити постійну комунікацію з суспільством в інтересах забезпечення незалежності судової влади, гарантування законності, правопорядку, здійснення об’єктивного і неупередженого правосуддя, заповнення інформаційного вакууму, що склався в сфері діяльності органів судової влади в Україні, а також за для формування позитивного іміджу судової системи України в суспільстві.

Взаємодія Южноукраїнського міського суду Миколаївської області із засобами масової інформації (далі-ЗМІ) відбувається відповідно до Конституції України, законів України «Про судоустрій і статус суддів», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування в Україні в засобах масової інформації», «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про телебачення і радіомовлення», «Про інформаційні агентства», та інших нормативно-правових актах, що регулюють діяльність у цій сфері.

З метою здійснення комунікаційної діяльності, в Южноукраїнському міському суді зборами суддів у грудні 2015 р. обрано суддю-спікера Савіна О.І.

Задля широкого та системного висвітлення діяльності суду в засобах масової інформації та з метою налагодження належних відносин судової влади та суспільства, забезпечення авторитету правосуддя, зростання рівня довіри до судової влади, гарантування права громадян на інформацію та підвищення рівня обізнаності населення про діяльність Южноукраїнського міського суду, виконання обов'язків прес-секретаря покладено на головного спеціаліста із судової статистики Чернуху І.О. (штатна чисельність суддів складає 5 посад, що не передбачає введення окремої одиниці).

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області має досвід здійснення внутрішньої і зовнішньої комунікаційної діяльності завдяки впровадженню сучасних інформаційних технологій, ведення внутрішнього електронного документообігу, злагодженої роботи апарату суду та донесення інформації про діяльність суду до широкого кола громадськості шляхом наповнення веб-сайту суду, ведення у соціальній мережі сторінки Фейсбук, YouTube-каналу та проведення медіа-заходів. До напрямків внутрішньої комунікації входять: робота із суддями та працівниками апарату суду щодо вдосконалення їх комунікаційних навичок, до тем навчань з працівниками апарату суду, відповідно до плану роботи суду, регулярно включаються теми з питань взаємодії та правильного поводження з представниками мас-медіа, облаштування приміщення суду з метою забезпечення його інформаційної насиченості, підвищення комфортності для відвідувачів і роботи працівників. Зовнішній напрямок, у свою чергу, включає: інформування суспільства про роботу суду, налагодження постійного зацікавленого діалогу з громадськістю та ЗМІ, залучення студентів та молодих фахівців до проходження практики у суді тощо.

Серед способів реалізації комунікаційної діяльності Южноукраїнського міського суду є взаємодія з громадськістю шляхом надання відповідей на запити в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації», врахування результатів опитування відвідувачів щодо якості функціонування Южноукраїнського міського суду.

У приміщенні суду з метою забезпечення його інформаційної насиченості розміщено інформаційні стенди, за допомогою яких відвідувачам суду подається інформація згідно зі списками справ, призначених до розгляду, зразками документів, ставками судового збору, платіжними реквізитами, графіком особистого прийому громадян керівництвом суду тощо.

Мета комунікації: підвищення рівня довіри громадян до Южноукраїнського міського суду, як органу правосуддя, де кожен може захистити свої права; підвищення авторитету суду та судової влади України в цілому; інформування громадськості про роботу суду, створення умов для забезпечення прозорості діяльності суду; підвищення рівня правової обізнаності населення та представників ЗМІ; налагодження постійної співпраці із ЗМІ з метою висвітлення діяльності суду та формування позитивного іміджу суду; формування поваги до суду та судових рішень у молодого покоління.

 

Цілі

ІІ. Цільові аудиторії та цілі комунікації для кожної цільової аудиторії:

1. Учасники справ та громадяни, які не є безпосередніми учасниками судового процесу; відвідувачі суду (надання інформації запитувачам; проведення опитування громадської думки, як в приміщенні, так і он-лайн; надання інформації через веб-сайт суду; розміщення інформації на інформаційних стендах у приміщенні суду; проведення «Днів відкритих дверей», круглих столів, публічних зустрічей, тощо; анкетування, дослідження громадської думки);

2. Засоби масової інформації та громадські організації (спеціальні навчальні заходи, тематичні семінари для журналістів; прес- та пост-релізи, прес-конференції та брифінги для журналістів, надання інформації через веб-сайт суду; розсилання інформації про діяльність суду безпосередньо у ЗМІ; організація інтерв’ю; підписка на електронну розсилку новин суду та інше);

3. Учні та студенти навчальних закладів (зустрічі, обговорення тем, безпосередньо пов’язаних із діяльністю суду; залучення студентів до заходів, що проводяться у суді; сприяння організації проходження практики студентами юридичних спеціалізацій у суді з охопленням діяльності усіх відділів суду та відвідування у якості слухачів залів судових засідань під час здійснення судового розгляду справи);

4. Представники суб’єктів владних повноважень (надання інформації через веб-сайт суду; обмін інформацією шляхом офіційного листування тощо);

5. Науковці, адвокати, юристи (зустрічі, обговорення тем, безпосередньо пов’язаних із діяльністю суду; надання інформації через веб-сайт суду; спеціальні навчальні заходи, тематичні семінари ).

6. Судді та працівники апарату суду (обговорення тем, безпосередньо пов’язаних із діяльністю суду, виробничі наради, навчальні заняття)

 

Діяльність

ІІІ. Основні комунікаційні активності (заходи)

Сприяння представникам ЗМІ в наданні інформації про резонансні судові справи, які становлять суспільний інтерес та у опублікуванні судових нарисів.

Опублікування на офіційних веб-ресурсах суду прес-анонсів про розгляд резонансних справ.

Неухильне дотримання вимог щодо гласності та відкритості судового розгляду.

Забезпечення представникам засобів масової інформації доступу до зали судових засідань та можливість бути присутніми під час судового засідання. Налагодження ефективної співпраці та партнерства з засобами масової інформації (ЗМІ), громадськими організаціями, органами державної влади та місцевого самоврядування;

Участь представників ЗМІ на офіційних заходах, прес-конференціях та інших медіа-заходах.

Активна участь голови суду (судді-спікера), суддів у семінарах, конференціях, круглих столах, офіційних заходах, які організовують органи державної влади, правоохоронні органи та правозахисні організації з питань застосування права.

Формування поваги до суду та судового рішення у молодого покоління шляхом проведення днів «відкритих дверей» для учнів та студентів навчальних закладів, ознайомлення їх з діяльністю суду, правилами поведінки у суді, та забезпечення можливості бути присутніми під час розгляду судових справ.

Робота з оновлення та розміщення інформації на веб-сайті суду та у соціальних мережах.

Періодично, в тому числі з нагоди державних свят практикувати висвітлення роботи суду, окремих суддів та працівників апарату суду у ЗМІ.

Здійснення оперативного реагування на публікації, виступи в засобах масової інформації з питань діяльності суду, які не відповідають дійсності, є некомпетентними та підривають довіру суспільства до правосуддя.

Робота з підвищення професійної кваліфікації суддів та працівників апарату суду, дотримання норм Кодексу професійної етики судді та Правил поведінки працівників суду, шляхом проведення навчальних семінарів, участі в навчальних заходах, організованих ДСА України та Національною школою суддів України, он-лайн заходах на «Феміда» та інших.

 

Оцінювання

ІV. Очікувані результати та показники їх досягнення

Найвищою оцінкою буде розуміння громадянами результатів роботи суду та прийнятих судових рішень. Саме розуміння роботи підвищить довіру громадян до системи судочинства, а без відкритості та прозорості роботи суду такого розуміння не буде. Суди повинні сприйматись громадськістю як установи, які дійсно стоять на її захисті. Звертаючись до суду, кожен громадянин має вірити та бути впевненим у тому, що яким би не було рішення суду – суд ухвалить його безсторонньо, виважено та керуючись нормами закону. За результатами впровадження комунікаційної стратегії та вдалої комунікації очікується зростання рівня довіри громадян до суду, підвищення авторитету суду через відкритість та прозорість діяльності суду; підвищення рівня правової обізнаності суспільства про порядок захисту своїх прав у судах, формування поваги до судового рішення та позитивного іміджу судової влади, відсутність фейків в інформаційному просторі, наявність зворотнього зв'язку з журналістами.

Підтвердженням “вірного напряму” реалізації комунікаційної стратегії є результати останнього (2019 р.) оцінювання діяльності Южноукраїнського міського суду працівниками суду та відвідувачами - в цілому позитивно оцінюють якість функціонування Южноукраїнського міського суду.

Ресурси

V. Прогнозовані ресурси (витрати) для реалізації стратегії

Наявність окремої двоповерхової будівлі, обладнане приміщення (пандус на вході, кнопка виклику працівника суду), 4 зали судових засідань, оргтехніка, 3 системи для забезпечення відеоконференцзв'язку, відвідувачам облаштовані місця для очікування, з питною водою, в тому числі куточки для зарядки телефону, приміщення для конвойної служби, з окремими камерами для осіб, що тримаються під вартою, кабіни для обвинувачених з оргскла на заміну металевим кліткам, система відеспостереження, забезпечення охорони і порядку протягом робочого дня. Крім того, в залі судових засідань облаштовано місце для проведення прес-конференцій, брифінгів та інших заходів, обладнане банером з назвою суду.

Незважаючи на достатнє, на перший погляд, матеріально-технічне забезпечення суду, існують проблеми, щодо людських ресурсів для реалізації комунікаційної стратегії суду, а саме: відсутність окремої посади прес-секретаря суду, який би виключно займався комунікаційною діяльністю, технічним супроводом медіа-заходів (фото-, відео-, редагування, монтаж та інше).